Nu cred că trebuie să mai zic aici cât de importante pot fi nişte monitoare bune de studio în tot ceea ce înseamnă producţie muzicală. Bineînţeles că nu compun, produc, înregistrează, mixează sau masterizează ele în locul tău dar nici să „lucrezi tot timpul pe întuneric” şi să bâjbâi în faţa calculatorului cu speranţa că ceea ce faci tu acolo e bine, nu este recomandat. Întrebarea pe care o aud adesea este „Ce monitoare de studio bune să îmi iau şi eu între €1000 şi €2000 ???” Iar răspunsul simplu ar fi: cele cu care ajungi să te cunoşti cel mai bine după ce asculţi mai multe dar mai ales cele cu care te obişnuieşti după ce reuşeşti să duci la capăt nişte piese iar masterele sau doar mixurile brute să te mulţumească pe tine în primul rând.
Răspunsul cel mai dezvoltat îl aveţi mai jos aşa că îi dăm bătaie cu punct şi linuţă de la capăt. Ca şi disclaimer trebuie spus că reprezintă doar părerea mea la momentul acesta şi că în piaţă mai există multe alte monitoare care sunt bune însă, pur şi simplu, nu au intrat ele astăzi în topul meu personal pe primele poziţii.
Cele mai bune monitoare de studio între €1000 şi €2000
Fără o ordine anume şi având ca referinţă de preţ şi caracteristici tehnice arhicunoscutul şi îndrăgitul Thomann dar şi site-ul celor de la Soundcreation.Ro avem aşa:
FOCAL SHAPE 65
Seria SHAPE a celor de la Focal este continuare liniei CMS de monitoare de referinţă, când francezii au adus şi ei pe pământ lumina în sensul în care au păstrat calitatea de necontestat a lucrurilor dar la un preţ de bun simţ. Monitoarele de la FOCAL ca şi cele de la GENELEC, cumva, sunt genul de boxe de studio de care te îndrăgosteşti de la prima audiţie, chestie care nu este neapărat rea dar ca orice lucru plăcut poate genera dependenţă şi abia de aici încolo se strică treaba. Lăsând filosofia de autobază deoparte, aveţi mai jos specificaţiile tehnice pentru Focal Shape 65 ca să ştiţi ce poate în acte şi să îl vedeţi în comparaţie cu celelalte monitoare de studio din listă.
Focal Shape 65 – Caracteristici şi alte specificaţii tehnice
- Putere Nominală: 105 W Class AB (80W + 25W)
- SPL Maxim: 109 dB
- Difuzor de Joase: 6.5″
- Tweeter: 1″
- Plajă de frecvenţe: (+/- 3 dB): 40 – 35000 Hz
GENELEC M040
Genelec M040 ar fi alegerea mea dintre toate cele 5 monitoare din aceasta lista dacă bugetul ar fi limitat. Ar merge şi 8040 tot de la Genelec dar cumva, datorită design-ului, M040 ar fi mai potrivite pentru mai multe aplicaţii şi mai multe situaţii de producţie. Sau ar mai exista posibilitatea de a „scădea” către un M030 şi poate un subwoofer pentru un setup de studio mai aproape de realitate.
Genelec M040 – Caracteristici şi alte specificaţii tehnice
- Putere Nominală: 130 W Class D (80W + 50W)
- SPL Maxim: 107 dB
- Difuzor de Joase: 6.5″
- Tweeter: 1″
- Plajă de frecvenţe: (+/- 3 dB): 48Hz – 20kHz
DYNAUDIO BM6A
Extrem de întâlnite în studiouri, nearfield-urile BM6A de la Dynaudio au devenit un fel de „NS10” al vremurilor noastre. Reputaţia asta şi-au câştigat-o greu în mai bine de 10 ani deja de existenţă. Dynaudio tot updatează seria BM de monitoare dar BM6A continuă să fie produs şi preţul nu suferă vreo modificare şi nici nu există vreun semn cum că s-ar opri fabricaţia. Chestia asta spune multe, nu ???
Dynaudio BM6A – Caracteristici şi alte specificaţii tehnice
- Putere Nominală: 200W Class AB (100W + 100W)
- SPL Maxim: 119 dB
- Difuzor de Joase: 6.5″
- Tweeter: 1″
- Plajă de frecvenţe: (+/- 3 dB): 40 Hz – 21 kHz
ADAM AUDIO A7X
Fiindcă tot vorbeam mai sus de un clasic in viaţă, iată-l şi pe al doilea. Seria anterioară de monitoare de la Adam Audio, A7, a câştigat, cred, tot ceea ce se putea câştiga ca şi premii în materie de monitoare de studio, nearfield, în categoria aceasta. X-ul de la A7 de la Adam Audio a venit cu X-ART Tweeter-ul megapopular deja care a ridicat plaja de frecvenţe până la cer adică până la 50KHz. Bineînţeles că nu e nevoie chiar de aşa ceva în 99% din cazuri dar pe foaie şi la PR este extraordinar. Dincolo de faptul că sunt hater la faza asta, ADAM AUDIO A7X este un monitor de studio foarte bun. (Nu ar fi intrat pe lista de faţă, nu ???)
Adam Audio A7X – Caracteristici şi alte specificaţii tehnice
- Putere Nominală: 150W Class AB (100W + 50W)
- SPL Maxim: 114 dB
- Difuzor de Joase: 7″
- Tweeter: 2″ X-ART
- Plajă de frecvenţe: (+/- 3 dB): 42 Hz – 50 kHz
Neumann KH 120 A
KH 120 A de la Neumann intră pe lista de faţă fiindcă în categoria aceasta de monitoare de studio este nearfield-ul căruia nu ai ce să îi reproşezi. În mod sigur, cel puţin monitoarele de care am vorbit, îl depăşesc la trap pe multe dintre aspectele problemei însă KH 120 A face fix treaba pentru care a şi fost construit şi din punctul meu de vedere este un monitor mult mai bun decât multe alte monitoare cu pretenţii mari din piaţă. Dacă mai adaugi şi faptul că este şi cel mai confortabil dintre toate monitoarele de pe piaţă (nu te oboseşte în timp) înţelegi şi de ce este alegerea multora, indiferent de genul muzical pe care îl produc. Bine, monitorul nu este vreo Cenuşăreasă fiind produs totuşi de nişte grei şi anume Klein + Hummel (de unde şi KH-ul din denumire) după ce au fost luaţi de către Neumann dar să ştiţi că excelenţa nu ţine de brand mai ales în această industrie iar exemplele sunt atât de multe şi într-un sens şi în celălalt.
Neumann KH120A – Caracteristici şi alte specificaţii tehnice
- Putere Nominală: 100W Class AB (50W + 50W)
- SPL Maxim: 112.2 dB
- Difuzor de Joase: 5.25″
- Tweeter: 1″
- Plajă de frecvenţe: (+/- 3 dB): 52 Hz – 21 kHz
AVANTONE PRO ABBEY
Ca şi bonus cumva la lista de faţă, trebuie neapărat să menţionez Pro Abbey-urile celor de la Avantone. Cred că sunt singurele monitoare full-range în bugetul propus şi aspectul acesta le recomandă pentru mult mai multe aplicaţii din studio, de la recording şi până la partea de mix şi master.
Avantone Pro Abbey – Caracteristici şi alte specificaţii tehnice
- Putere Nominală: 400W Class HD (200W + 100W +100W)
- SPL Maxim: 108 dB
- Difuzor de Joase: 2x 6.5″
- Difuzor de Medii: 5.3″
- Tweeter: 5.6″
- Plajă de frecvenţe: (+/- 3 dB): 35 Hz – 38 kHz